Only if you're lucky now.

Okej. Igår hade jag värsta pluggpeppdagen. Jag pluggade tre timmar och förberedde seminariet som är nästa vecka. Idag tänkte jag ta tag i tentafrågorna. Men jag mår så fruktasvärt dåligt av denna sjuka dubbelmoral som utövas i våran utbildning.
Igår satt jag och skrev om hur alla lär sig olika och om hur skolan har varit korvstoppning med fokus på att alla ska lära sig faktan, skit samma om de förstår. Sedan skrev jag om hur detta är förlegat och att skolan borde sträva framåt och skapa mening och förståelse i allt som lärs ut, istället för att bara fylla barnen med information. Allt detta var alltså taget ur kurslitteratur som vi ska diskutera nästa vecka.
Idag sätter jag mig och ska ta tag i instuderingsfrågorna. Första frågan är: "Hundeide presenterar inledningsvis ett antal centrala teman i det kulturpsykologiska perspektiv på barns utveckling som han står för. Beskriv tre av dessa teman."
Vi ska alltså stoppas fulla med information ur böckerna för att sedan spotta ur oss det vid ett tentamenstillfälle, utan att det egentligen spelade någon som helst roll om vi faktaisk förstod det vi läste!?
Jag förstår att jag kan göra det meningsfullt för mig själv genom att skapa egna kontexter och jag borde kanske göra det också, för jag är ju "vuxen", men helt ärligt så vill jag bara klara tentan, så jag kan gå vidare med mitt liv efter den helvetestentan med 40 instuderingsfrågor-"för att vi lättare ska kunna läsa litteraturen". Vad skulle vi lära oss? Nej, just det. Att läsa kanske?
Needless to say, jag tappade mitt pluggpepp. Nu gör jag det bara för att jag måste igen. Igår hade jag hopp. Idag vill jag bara dra täcket över mig och somna om. 2012, here I come...
<3

Kommentarer
Postat av: emsalmighty

Universitetets dubbelmoral när det kommer till formativ och summativ bedömning är definitivt väldigt komiskt :P

Postat av: Michaela

Jag håller med!!! Blev irriterad här om dagen då jag pluggade och tänkte på deras tjat om att vi ska få in alla olika sätt att lära sig, att tänka utan för provsituationer. Vart ska vi få den inspirationen när vi fortfarande lär oss saker i traditionell "old school" anda.

Omotiverande!

2012-01-02 @ 13:53:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback