Lend me your ears, can you hear my flow?

Okej. nu bloggar jag om mitt jobb ändå. Ni får stå ut:P Tänkte lista lite saker som faktiskt är fruktansvärt irriterande. Sånna saker som ni som medmänniskor kan förbättra. Inför erat vuxna liv liksom;)

-Varuberg.
Detta är inte det mest irriterande. Eller jo, det beror på situationen. Men förstår ni innebörden av ett varuberg? Nej, trodde inte det. Ni kan först få veta hur ett sådant ser ut: Underst, eller varför inte överst, mjölk och fil och jogurt. Ovanpådet frukt och sedan riven ort eller cere fraisch. Meningen med ett varuberg är att få in alla varor man handlat för ca 800:- på en meters band. Konsekvensen av ett varuberg blir att jag får lyfta, ur konstiga vinklar, alla varor för att kunna scanna dom. Saker trillar ner på vågen när man knappar in PLU för nån frukt som ska vägas och helt ärligt skiter jag i om priset då blir högre, men kommer aldrig orka göra massa returer och därför är jag schysst och lyfter och knappar... SLUTA BYGGA BERG! Det är bättre att vänta 1 minut på dig när du lägger upp alla varor en och en, det går fortare.

-Streckkodsvändning.
Det här är ett spännande ämne. Det går alltså ut på att du vänder streckkoderna mot dig. Vår scanner sitter framför oss. Går det inte att vända den mot dig, så vänd den uppåt. Tyngst är blöjor och kräftor. Värsta typen av streckkodsvändare är de som vänder alla utom två varor på 500:- rätt. För de två varorna kommer troligtvis i mitten och då blir jag förvirrad och tror att alla är ovända och måste vrida på alla och återigen, dåliga lyft.

-Ciggkorten.
I handen till mig tack! Inte på bandet. De är små och tunna och snälla, kan du fatta att både ciggkort och pantkvitton trillar igenom. Jag måste klättra ner under bandet för att hämta dom. Välter papperskorgen, plockar upp och allmännt bah!

-Varor du inte vill ha.
Vill inte jag heller ha! Är krukan trasig, så låt den stå och ta en annan kruka. Kolla gärna att det finns streckkod eller prismärkning också. Och sen är det aldrig fel att ha halvkoll på vad saker och ting kostar som man plockar på sig i butiken. Kolla att man har pengar att betala med, etc.

-Stängning.
Snälla. Storhandla inte sent. Och varför ska du in i butiken två i åtta? Helt onödigt. Vi stänger åtta och vi ska räkna kassor, slänga skräp, räkna och bunta tidningar och byta om. Folk väntar på oss.

-Vart ligger?
Jag vet inte. Jag ska göra allt för att du får veta, men är det inte lite sent att fråga när du står i kassan och ska betala? När jag scannat fem varor och du kommer på att du inte vet vars cykelslangarna finns, om de finns och att jag ska hämta nån som vet vars de finns.

-Otrevlighet.
Vill du ha rabatt, eller hjälp. Prova vara lite trevlig. Vi behöver inte tas med hårdhandskarna. Fanns det bara fyra baguetter, men du ville ha fem så du tog ett frukostbröd istället och vill ha fem för 20:-,  säg det då, och skäll inte på mig. Jag är yngre och trevligare än du. sådeså. (inte du, men det puckokunden som sa det)

Oj, det vart lite långt. Men aa. Schysst vore att keep this in mind. Och nej, jag tänker inte vakta dina saker med mitt liv om du ställer dom vid min kassa. De står där på egen risk, men jag kan kolla på dom då och då. Självklart är jag trevlig också:P Och såhär neggig är jag inte. Men man tröttnar lätt på såna petitesser..

<3

Kommentarer
Postat av: Isac

Jag tyckte (konstigt nog) att det här var rätt intressant och givande läsning. Jag handlar oftast 2, kanske till och med 3 gånger om dagen, och funderar rätt ofta kring hur det är från kassören/kassörskans perspektiv (jag väljer alltid fel kö, så jag har oftast gott om tid). Aldrig fattat det där med varuberg till exempel, även om jag anser mig vara en rätt duktig kund.



PS, jag har värsta febern och är litet konstig i huvudet för tillfället, bara så du/ni vet.

Postat av: Maria

det är bra att det var givande:P Hoppas du mår bättre snart!

2008-07-22 @ 17:12:10
URL: http://hiddenpart.blogg.se/
Postat av: Alina

Haha, jag har jobbat tre somrar i rad i kassan på Ica och oj, vad jag känner igen mig! Jag håller mig det fullt ut. Skitkunder! :P



Iår jobbar jag i frukten istället, yeah! hehe

2008-07-24 @ 22:22:10
Postat av: Alina

håller med dig, skulle det stå

2008-07-24 @ 22:22:58
Postat av: Hanna

Asså jag fattar att det är jobbigt med såna där grejer på jobbet och skönt att avreagera sig på bloggen, men jag tror att du gör det lite större än det är?! Det är liksom ett service-yrke, i betydelsen att du ska ge KUNDERNA service och inte dom dig. Kunden har kanske inte alltid rätt, men men ska ha den grundinställningen tycker jag. Det blir tråkigast för dig att vara så irriterad hela tiden tänker jag...

2008-07-27 @ 19:59:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback